lördag 19 juni 2010

hejja suomi


Idag har vi varit i finland en sväng, efter ett ärende till haparanda.
Vår äldsta dotte har bönat och bett om att vi ska åka över och kolla lite finska prylar.
Alltså, jag är inget fan av finland... jag är 50% finne, men kanske just därför, många långa svettiga resor i överhettad bil på släktresor kors och tvärs genom det landet. Fattade inget av vad folk sa, men det skulle nypas i kinden snackas och kramas, bjudas på rispiroger, torsk/gädda/löja, memma, fil som skars med kniv(!?), iäck... men inte allt är dåligt, det sura mörka sega brödet är ngt av det godaste bröd jag vet.
Min man är den roligaste jag vet!! han kom ut från affären med en nyinköpt outfit.
- titta vad fin jag är! som finska landslaget! sa han då hela dressen åkte på då vi kom hem :)
gissa om han fick pluspoäng hos svärmor, mellanlandning där på väg hem ;)

Inga kommentarer: