torsdag 9 december 2010

Vilken gourmetkväll!












Vi var igårkväll på Hemmagastronomi. Vi var 8 förväntansfulla själar som intog deras häftiga proffsiga kök. En meny presenterades i form av ett häfte med förätt, varmrätt och efterätt. Ingen av dessa var enklare än de andra, alla väääldigt avancerade, men jag som är otroligt road av att laga gourmet valde varmrätten i hopp om att den skulle vara omfattande.
Vicken rookie man blev, där står man i ett kök, med riktiga kockar och börjar plöstlist fråga om minsta lilla -Hur skär du en citron? (?!) Vad lägger jag upp köttet på? öh, öh, hur sätter jag på ugnen?, ska jag ha en stekspade el pincett? osv, osv.
Men det ÄR skillnad på hur ett proffs hanterar en matlagning, och gud så sugen jag blir på att lära mig ALLT!
Vi lagade en helt otrolig middag! Faktiskt!!
Och vilket sätt att umgås, måste verkligen göra om detta igen :).

Meny
  • Kryddsotad tonfisk, Basilika & Blomkålspure´, Äpple och Gurka, Permensanchips, Surdegsbröd.
  • Gremolatastekt kalventrecote´, Betor, Persiljerotspure´, Olivbakade tomater samt Merlotvinägersås.
  • Chokladmousse, sorbet på Valrhona guanaja-Choklad och citrussallad
Det lät väl inte så dumt ;)

1 kommentar:

Unknown sa...

ÅÅÅH! jag hade velat veta hur allt smakade egentligen... kul var det då! :)