onsdag 1 december 2010

Myspys och rackarns med "liten" vovve


SvammelIggy, han har blitt en sån där "bit"-hund, en sån som vi förskonats från i alla våra två hundar sen tidigare :).
hittills:
  • 1 st skitsnygg rosa Nike sko
  • 1 galge
  • 2 pennor
  • 1 träbagge Lova gjort i skolan
  • sin egen bädd
  • mitt bästaste (ja, faktiskt) Too faced läppglans, mumma, smakade väl godis ;)
  • 1 magnet
Ja...det är vad jag kom på nu, och allt detta nu senaste dagarna...what? bläddra, bläddra i böckerna så fingrarna glöder, googla..understimulerad? hmmm.... ensamhetsträning...hmm
Flockpanik..... Alla säger olika.
Förresten, vet ni hur stor skillnad det är på Ceasar och han Fredrik Steen, wäääy olika! Så, tar man lite av varje då?
Jag skulle vilja ha ngn som rent praktiskt och fysiskt kunde följa mig och visa hur jag kan aktivera och träna när vi är ute tex, nu blir det mest sitt, inkallning, stanna...men på rätt basic nivå. Trist till slut för oss båda. Hmm, svårt med alla "åsikter".
Vi fick tips av en djurvårdare om att ha Halti som hjälpmedel, jättebra om ngn frågar mig och Tomas nu, han drar inget! Gör absolut inte ont eller är obehagligt, gör så att OM han drar så vinklas huvudet och han tappar fokus, man drar alltså aldrig och absolut inte knycka. Vi har den inte varje runda, utan växlar..
Men på valpkursen var det "dravvel" tyckte han, ta bort! Man behöver inte den.
Men nu är det ju så att Iggy är megabracka stark, och oftast funkar det bra utan, men ibland är han bananas, och då hamnar vi lätt i en ond cirkel, drag hit å drag dit, hur kul jag än försöker vara. Men jag vet ju att det är mkt att kämpa, träna, träna. SEN har man en dunderhund! När han blitt vuxen ;) om en så där 2-3 år bara... :/
Varför finns det inga hundtränare i Luleå att anlita?? det är ju en garanterat klockren affärside´!
inte för mig då, men nån!

2 kommentarer:

Linn sa...

Ett hett tips ar att begransa hans "ensamutrymme", sa han inte kan traska runt och leta saker att gnaga pa. kompostgaller ar utmarkta som rumsavdelare. om ni nu inte redan provat detta...:)

kunde bara inte lata bli m ett kanske sjalvklart tips, men min hund bet sonder mina basta rosa Nike sneakers som valp han med. tillsammans med en hel del annat forstas...

Lizz sa...

Åh, tack :), jo han har ett "rum", med en grind som dörr, så ändå öppet men begränsat.Ville som att han skulle känna sig fri och inte bli så uttråkad där, men det är nog inte så dom funkar ;). jo, det har ju blivit det nu idag, det här går ju inte, huj.