fredag 7 januari 2011

Svinalängorna


Såg ju den här filmen förra veckan...behövde ha några dagar att smälta den..några dagar att låta den sjunka in..innan jag kan prata om den.
Det är en VIKTIG film, hemsk, men viktig!! Som Lilja 4-ever ungefär..inte alls samma handling, men samma som att man ångrar att man såg den samtidigt som man vill att alla ska se den. Alla borde bli lika upplysta om att detta finns! i din närhet..till fullo, av olika grad, men det är så sjuuuukt vanligt!
Jag har själv sett det så nära..barn som får se alldeles för mycket, som far illa, om inte fysiskt men så himla mycket psykiskt.
Många, många vuxna som lider av egna uppväxter, egna sjukdomar, missbruk, bruk..som kanske tror att det är normalt för alla deras andra vänner, familjer, omgivning lever likadant.
Vilket piss, vill jag bara säga, fy vale va stark film, fy vale för missbruk, alkohol, misshandel, droger å skit.
Gör små människor illa, skapar, formar ytterligare en till vuxen människa som är trasig inuti.
En som sen måste handskas med sina spöken, lära sig att leva normalt ändå och i sin tur forma nya små människor. Ja, ni fattar vad jag menar.. smittan förs vidare, somliga vänder det till ngt mycket bättre, men somliga lägger om inte ännu mer skit på sina barn. Åsså vi som tittar på, f-k!
Jag mötte en mamma med sin son på nyår, sonen är lika gammal som min minsta, där går han med sin mamma som inte är vid sina sinnen, om man säger så. Raglar inte, men pratar konstigt, för högt, säger lite märkliga saker...Jag ser..mår dåligt för sonen.
Han märker ska jag säga, hur mycket ni är försöker gå rakt, prata som vanligt, inte svamla, fumla, famla.. Han märker. Och far himla illa.
Barnens största trygghet, tänk er, den dom litar på mest, kan luta sig emot, den personen blir ngn annan. Deras förälder är borta.
Se filmen, var beredd att få en slägga i hjärtat, och jag hoppas vid Gud att alla får det, för det här livet är inte ngt för ett barn.
/Love

1 kommentar:

Cuffe Cuf sa...

Vilket inlägg!
Du borde bli krönikör - så många bra åsikter och insikter som blandas med vardaglig uppriktighet. Mer Lisa åt folket! Har funderat på att se den men inte blivit av ännu. Men ska absolut göra det.