måndag 24 januari 2011

Me at fifteen




När jag var 15 hade jag aldrig mössa, jag hade antingen håret stenhårt slickat bak i en liten knut med en snusnäsduk lindat runt som en boll för att låtsas att jag hade hår :).
El så hade jag en baseballkeps.
En del av mig var raggar/rockerbrud med svart skinnjacka ala punk på en jeansjacka (?) var det svinkallt hade jag en norskstickad kofta under (skulle vara det, tyckte jag) Jeansen skulle vara trasiga, ju mer desto bättre! Inga långkallingar, aldrig i livet!
Andra delen av jag hade galet breda levisjeans, nu snackar vi inte dagens coola "breda" hip-hop jeans utan kjolar typ, gånger 2 (!!)
låga i midjan (om man hade tur) sen skulle dom mer än täcka varje sko och släpa i backen så man till slut drog remsor efter sig.
En skitstor BALL- tröja, en ännu större huvtröja med nån stor flowerpower blomma på el ännu bättre: dr alban på ryggen :D, (hade nog tom Alban-byxor där ett tag) Ibland var jag cool på riktigt och hade min balla Public enemytröja. Över detta antingen pappas snygga Hurrycanes jacka, el en galet stor baseball-Levis jacka med STORA bokstäver tvärsöver hela, vit, blå å röd. (jag å min bff hade likadana)
Kepan skulle man inte ha i klassrummet el matsalen och jag som aldrig gapade särskilt högt (satt bara och såg stenhård ut ) gapade faktiskt ikapp med killarna om detta, jämförde det med vilken accessoar som helst, hårband å gummisnoddar, tanter med hatt i kyrkan osv :).
Slutade alltid med fulfrilla utan keps :(.
Än idag förstår jag inte den himla sjuka regeln???
Ok, skorna: till Rockerraggar Lisa hade jag låga spetsiga boots, med tillköpta kedjor som skulle hängas på. (ho, ho, ho)
Till Hip-hop Lisa hade jag Buffalo skor, jag älskade dom!! jag var lång, jag var ball, dom var sköna.... var faktiskt deppig när dom försvann och blev töntiga, har kvar dom i hopp om att det skulle komma igen, men tyvärr tror jag det aldrig sker :).
Ambivalent var jag, med mina totala motsatser till utstyrslar, men det var jag, båda två, än idag är jag ibland Rockn´roll och ibland är det så himla skönt att ta mina balla breda g-hängsbrallor. Men då anno -91 hade dessa motsatser en sak gemensamt , jag fröööös!!!
men aldrig att jag skulle tagit på mig mer i -25, hellre ball än öööh....
Nu idag skulle jag aldrig gå ut utan täckbyxorna i -10, mössa ALLTID!!! schtooora handskar och Moonboots! Och jag tycker det kan va coolt...det tycker INTE våra tweens, det är ständigt bråk och tjat, jag har ingen som helst förståelse, min barndom har jag helt glömt bort ;).
KLÄ PÅ ER!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi- söt som en sockersmula å den där bilden. Själv hoppade jag mellan hiphopare och synthare rember ;D