torsdag 27 januari 2011

Jesus is my homeboy


Ok, ledsen för mitt deppiga inlägg igår. Missade ju att berätta om min positiva upplevelse (kan ju lätt bli så) men jag ville inte blanda in det.
Nu har nerverna lugnat sig lite för den här gången, både dom psykiska och de fysiska, jag har varit hos sjukgymnasten och det hjälper för det ena iaf.
Jo, jag var igår kväll på ngt som heter Alpha kurs, en nutida (modern) lära om kristendomen, översatt.
Det var mycket intressant måste jag säga..
Om vi ska ta det här med mig å min tro snabbt från början så...
1. Jag är född och uppvuxen i en kristen familj, kristendomen faller sig naturligt för mig, för mig är det ingen konstighet alls. Jag är inte hjärntvättad, då jag alltid sett kristendomen även "utifrån", umgåtts mer med människor utanför kyrkan, av anledningar jag skulle kunna skriva lååånga inlägg om.
Jag har tron i mitt hjärta, det känns äkta, tryggt och kärleksfullt.
Jag tillbringade mycket av min tid i kyrkan fram till jag var ca 15-17 år, min mamma jobbade som fritidsledare och hade många barnaktiviteter, scouter, mat o bak för skolungar, sykvällar läger osv...
Jag blev som 15 åring mer och mer utstött från kyrkan, min mamma fick höra hur dålig hon var som kristen mor att hon lät mig 1, se ut som jag gjorde, 2 låta mig och mina syskon umgås så mycket med "ickekristna", gå på disco osv...
Jag kände mer och mer att jag inte passade in alls, min syn på hur man ska vara som kristen passade inte alls ihop med den kyrkan. Enligt mig dömer man inte hunden efter håren, man tittar inte ner, man stöter inte ut, man fördömer inte homosexuella....för mig är Gud bara kärlek osv.
Sen hittade jag inte ngn annan att hålla till i så oturligt nog har jag fått ta min tro och klara mig på egen hand.
DET är ju inte alltid så lätt, ofta har jag halkat långt bort och nästan tappat allt, men nu som vuxen känner jag att jag och Gud vi har en relation ändå, det kan hända att jag hittar en kyrka ngn gång..
Den här Alpha kursen har jag börjat med Yanky, den är i Boden, vi är några få 10 st ca, vi käkar, sen är det ett tema varje gång.
Föredragen:
  • Den kristna tron - tråkig, osann, irrelevant?
  • Vem är Jesus?
  • Varför måste Jesus dö?
  • Hur kan man vara viss om sin tro?
  • Varför skall man läsa Bibeln, och hur?
  • Varför skall man be, och hur?
  • Hur leder Gud oss?
  • Vem är den helige Ande?
  • Vad gör den helige Ande?
  • Hur kan man bli fylld av Anden?
  • Hur kan man stå emot det onda?
  • Varför och hur kan man berätta om tro för andra?
  • Helar Gud idag?
  • Vad skall vi ha kyrkan till?
  • Hur kan jag göra det bästa av resten av mitt liv?

Grundaren av detta "Alpha" är en advokat (inte troende) som forskat i kristendomen i nutid, alltså inte ngt förlegat, fördomsfullt utan mer vetenskapligt. En del kristna tycker inte alls den här teologin är lämplig.
Faktiskt väldigt intressant, jag kände att det var otroligt givande att bara sitta...först och lyssna men sen surra med folk (ca 20-40 år gamla) mer filosofiskt och ..ja, vetenskapligt, kanske mer hitta bevis...
Nåja, jag behöver det iaf, jag fick sen dra en timmes predikan här hemma efteråt då Tomas gillar att höra allt sånt här, han har tusen frågor, men jag vet oftast inte mycket, jag bara tror ;) så nu kanske jag efter den här "kursen" kan mycket, mycket mer...

Inga kommentarer: