söndag 23 januari 2011

Änglavakt


Idag har vi varit vuxna, ansvarsfulla.
Igår träffade jag min mamma, hon hade på morgonen vaknat, gått ner från övervåningen och känt att det luktade fruktansvärt illa. Hon lokaliserade den fräna lukten närmare och närmare sitt proppskåp och fick en chock när hon såg.. hela proppskåpet hade brunnit, bara smält plast kvar!!
Träväggen bakom hade brunnit!!.. men allt var nu slocknat (?) Helt otroligt!! Tala om änglavakt.
Jag chockades, när jag kom hem tänkte jag på det här, mådde illa av tanken på vad som skulle kunnat hända, proppskåpet, i ett gammalt hus hade antänt av sig själv, kortslutning. Det hade verkligen brunnit under natten!
Min mamma sov själv på övervåningen, hon har en brandvarnare men den är mitt i huset på nedervåningen och det hade förmodligen varit svår brand innan det hade nått dit.
Vi köpte 3 till brandvarnare idag, placerade ut dom på alla våningar...
Fasa å elände, vilken skräck...
När jag var i 12-13 års ålder kom vi hem efter att mamma hämtat mig från skolan. Hela nedervåningen var rökfylld, min kattunge stod på bakbenen mot köksfönstret och skrapade med tassarna. Mamma sprang in och räddade honom, kastade vatten över elden som kom från en platta i köket. ALLT i huset var rökskadat...även om inte elden hunnit så långt, det var en chock bara det, allt behövdes målas om tapeteras, vi kunde inte bo där på ett bra tag.
Jag tänker lider med de som tappat sina hem, det måste vara otroligt chockerande...
Tack Gud för att du släckte elden hos min mamma, du vet hur nära hon står mig och hur mitt liv skulle rasat....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja-vilken tur med änglavakt!!! :S Vet ju hur det känns jag med. Hände ju mig när jag bodde i min 1½ i Masmo. Fast mina katter hade inte samma tur. Ursh! Än idag har jag svårt för röklukt och kan absolut inte slappna av och tucka brasor och dess lukt är mysiga. Känner bara den feta svarta röken som kletar sig på allting. Jag vill ha öppen spis- konstgjord! Eller med en tv i och dvd av brasa!

Lizz sa...

ja, hujja jag kommer ihåg det...fruktansvärt :(. Brasor är ju så mysiga, i vårat förra hus hade vi en i vårt sovrum, topcozy, men galet att somna till spraket (även om vi nu hade insats)..