onsdag 18 maj 2011

Tips till frisörstuderande


Fick svara på frågor som en frisörelev hade som skolarbete. Delar med mig ;)
1. Jag äger salongen och hyr ut platser till 3 andra företag.
2. Jag har alltid velat bli frisör. Hår, make up och skönhet är mitt största intresse, så jag tyckte det var det bästa att jobba inom ;). Jag har jobbat i 16 år som frisör.
3. Jag har en 3-årig gymnasie utbildning i grunden, sen även en 2-årig konst och en make up och maskör utbildning.
4. Jag tycker fördelarna är att själv få styra över ditt arbete, tider och semester, att själv bestämma hur mkt du vill jobba, och med vem. Att sätta din egen prägel på salongen, kundservice och hur din egen marknadsföring ska se ut.
Friheten absolut!
Nackdelarna är väl att du har hela ansvaret, dag och natt. Äger man dessutom salongen är det allt ifrån lampor som måste bytas, hantverkare som ska anlitas, försäljare som ska avspisas ;) sånt som inte har så mkt med kreativiteten och hår att göra. Att du aldrig är riktigt ledig och att många kvällar och helger går åt till tråkigt pappersarbete. Och blir jag sjuk så drabbar det mig hårdare, inte samma trygghet att alltid kunna ta ut samma lön samma datum varje månad.
5. Jag tycker man ska ta grundutbildningen på allvar även om den kan verka trist å gammalmodig ibland, sikta på att få högsta betyg, visa framfötterna på skolan och på praktikplatsen, "sälja" sig själv i form av att jobba massor, assistera, betrakta duktiga frisörer, ifrågasätta, gå på visningar, tänka "hår", "hår" överallt ;), våga testa på släkt och vänner, våga vara kreativ och använda dina grunder till att ha etsat i bakhuvudet, men skapa sen med hår, se hår som konst, våga skapa och bryta ut lite, men var svin noga, inte slarva ;). Öva på att vara supertrevlig och social.
Se sen dina jobb som din reklam för att sen få en kundkrets och ett bra rykte.

1 kommentar:

Anonym sa...

WOOOOOOOOOOOOOOOOORD!!!! detta borde alla som är intresserade att jobba med sin passion läsa! Otroligt bra skrivet Lais!! PUSS& LOVE!!! ( själv blev jag supertaggad att grabba tag i mitt nu!)