lördag 23 april 2016

Lajsa kan själv

Idag blev jag så smygandes men galet arg på mig själv. Ngn iaf av er har säkert köpt ngt el godtroget, betalat för ngt, inte kollat runt efter olika bud, flera offerter el om detta pris verkligen är rimligt? Säkert har dessa testat dig lite, i mitt fall vet dom att vi är "utlänningar" som inte riktigt har koll på hur det funkar här i USA. Jag veeet nu för tiden att offerter är A&O, sen ska man se till att få flera olika och jämföra! Dumskalle vill jag säga till mig själv nu. Jag ska berätta.
Vi känner ju bara 1 mäklare och det är han vi köpte huset av, vem om inte han ska få sälja vårat hus? Jo, men det är såklart, hade inte orkat försöka hitta ngn annan här.
Han tipsar hit och dit om allt, det gick inte så bra med våra trädgårdsmästare som han tipsade om, de kan inte ett jota om trädgård, dom klipper gräset på 3 min och hugger med saxen här och där bara för syns skull.
Jag kan verkligen inget om trädgård, men jag ser hur fel allt är ansat, rosbuskarna växer rakt upp, svajjar 1,5 meter för sig själv, ska dom inte klippas för att bli yvigare och tätare?
Olivträdet som står mitt på framsidan skulle jag nu klippa fint ("som ett träd"sa mäklaren) tog klotången till Iggy, sa jag är frisör så det här fixar jag.
Klippte nedtill för den såg mer ut som en buske, sen in i trädet och försöka "effilera", tunna ut. För här har dom bara svichat runt om på trädet, på ena sidan är det kaos, tjockt med skott åt alla håll och kanter, tätt, tätt. på andra sidan lååånga svajande grenar som står rakt upp, några få och glest, gällde att få till en syvilla här...
Jaja, nog om dom. Vår städerska, som han oxå har hemma hos sig, är jättegullig. Men... hon kan mest vika täcken och plocka fint, dammsuger inte och skurar inte. "Glömmer" mycket, ibland ett helt rum, el städar hela huset och poolhus på 1 timme (om vi åker bort). Men hon är så himla söt, så vad gör man?
Vi fick ju bo hemma hos Charlie när vårt hus tältades mot termiter, det var det skitigaste hem jag har varit i. Tror jag bloggade om det, riktigt ingrott skitigt...ja, hon var ju var hans städerska.
Ger en liten grund,  hur mycket skulle vi eg förlitat oss på honom?
Nu till saken, han sa ju, ni måste styla huset! ger er sååå mycket mer pengar.
Jo, måla allt vitt kan jag förstå ger pengar, och även att ngn stylar det neutralt och stiligt. Han visste en "skiiitbra" kille (?!) som jobbat på Bachelor bla och var high end.
Vi var nu så godtrogna att vi kollade inga alternativ. Jag var faktiskt dock jätteavig och bråkig i början. Tyckte hela tiden att jag kan faktiskt göra detta själv. Men jag blev övertatalad, (lite dissad) det skulle ge oss 10 ggr mer extra än vad det skulle kosta oss att anlita honom. Men nu kan jag berätta att det var 50 000 kr!! jaja, pengarna skulle ju "vinnas" igen.
Jag kan se att möblerna är ngt han har typ hemma själv, lite fläckar och inte heller så genomtänkt, tavlorna är enkom målade för att matcha överkastet, mattan under bordet fäller så vansinnigt mycket ludd och luktar vedervärdigt. En liten bok här och en liten hatt där.
Sen så skulle vi köpa textilt, gardiner, täcken, växter och massa mer som jag satte stop för.... Inte köper jag tex mer shabbychick grejer till Lovas bokhylla bara för att. Det hade han kunnat stå för, det betalar vi för.  Jag får känslan att det här är såå lurt.
Sen innan slutklämmen kommer på det här, så vill jag säga.. att det är så här:
Jag har utbildning i inredning och design, (frisörutbildning) plus 5 år konstutbildning, men framför allt gäller det nu i inredning.
INGEN tror att jag kan ngt annat än att vara helt fullkomligt galen, att jag aldrig skulle kunna hjälpa ngn som inte ville ha ngt extremt. Detta är så fel, fel, fel. Jag har ruggigt bra koll, kan se alla olika stilar, skulle lätt kunna inreda Grand hotel, Yasuragi spa, en strandvilla i spanien, en fjällstuga, Cleo nightclub osv.. Precis som att jag kan anpassa mig efter kunder hur det vill ha sina hår, jag kan se dom som egna personer och ge det bästa till den personligheten och stilen dom vill ha. Jag klipper ju inte alla som mig själv! Det finns många som trott det, som satt sig i stolen och sagt "asså, jag vill ju inte se ut som du, fniss..".....skitkul
Jag tror och känner att även i min familj och släkt så tror dom jag bara kan vara extrem. Förlåt hörni, men det har känts så. Och många lixom skrattar åt hur "tokigt" jag har det, tror kanske att jag bara spytt ut vadsomhelst...Men det är hur JAG väljer att ha det, i mitt hem och hur jag vill se ut. Det är noga uttänkt. Jag vill ha det knäppt, för det är så jag är.
Jag har förmågan att se över och förbi det och vara objekiv.

Arg på mig själv är jag, för jag hade kunnat ta dessa 50 lakan och inhandla bra möbler, hitta pryttlar, en diskret matta och några vackra böcker. Köpa citroner (OMG) och lägga i en vacker (men inte fööör vacker) skål på bordet. Matcha nytt med ngt vintage, så där lite smakfullt. Jag hade nog haft kvar iaf hälften av pengarna, jag tror tom att jag hade gjort det bättre, för bla de vita "lakan", billiga från ikea, som vi skulle hänga i ALLA fönster, ser som dom är, så vansinnigt billiga ut.
Usch, jag vill inte ens tänka mer på det. Jag respekterar inte mig själv och mina kunskaper. Jag ska sluta skämmas och inte tas på allvar när jag faktiskt vet att jag kan.

Ledsen att det blev så mycket ilska här, men hoppas ni förstår.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Tänk att man kan ha svårt att se sina egna förmågor och kunskap ibland. Blir blind och tänker att de e si å så man brukar göra. Sen kanske de är enklare att åka med på såna "tåg" i ett annat land. Där de är vanligt att ha en trädgårdsresor, festfixperson, städperson osv. Men om än de blev dyr insikt och lärdom så kommer du nu å i framtiden nog komma ihåg dig å dina skills mycket bättre.
Puss å kram på dej! ❤️
/lie

Unknown sa...

Trädgårdsresor= trädgårdsperson :D

Unknown sa...

Jag förstår dig fullkomligt!!! Jag hade varit såå less jag med! Nästan som att jag kunnat skriva denna text själv haha men du vet ju hur jag är tror jag. Klart du ska få ventilera dig och detta verkar ju inte klokt nån stans!! Jag känner igen mig i de du säger att folk skrattar åt en hur man har de hemma " ja du är roligt du! De är ju som att de är halloween året runt här och Gud då mörkt" sånna grejer blir man så sjukt less på att höra och folk respekterar verkligen inte! Utan trycker ber en istället!! Man blir less!
Iaf så var de skit de där! Usch vad arg jag hade varit på nåt jag kunde gjort 1000 gånger bättre själv!
Inte kul!!
Känner med dig! Kram!! ❤️