måndag 30 januari 2012

Tänkte på MIG


Jag gjorde ett beslut, kanske alldeles på tok för sent men för min egen hälsas skull.
Jag är på riktigt nära att kollapsa när jag eldar upp mig...eller stressar. Vi vet såklart att detta är ett ganska utbrett fenomen, antingen tror man det är humbug, tror ingenting el så vet man hur det känns när man blir fysiskt påverkad.
Jag har såklart satt mig själv i det här tillståndet, men jag lovar är man lagd åt det håll jag är så är det så vansinnigt svårt att bryta. Jag har 100 ggr (typ) blivit ordinerad stresshantering av läkare, och då har jag sökt för annat.
Jag förstår allvaret och jag mår inge bra av det, så nu har jag bestämt att göra ngt, börja i en ände.
Jag VILL så otroligt mycket, jag har extremt höga krav på mig själv, ofta i onödan... Jag har svårt att acceptera att jag inte är en duracellkanin utan en människa som behöver sömn, mat, lugn osv..
Hur ska jag då hinna allt?
Som min man sa när jag skulle ringa min syster sent en kväll, då signalerna gick fram kom jag på och undrade om hon har lagt sig, då jag vet att hon är kvällstrött.
-Nä, Lisa hon är som du, kanske kvällstrött men hon har inte tid att sova.
Jag avblåste tv-inspelningen..Förr hade jag kört järnet, jobbat hemma dygnet runt i två veckor för att få varenda pinal som jag vill ha det, jag hade tillverkat nya grejjer, möblerat om, målat lite, sytt något viktigt, rensat, tvingat min man att skruva upp å ner saker, möblerat om igen, hängt upp gardiner, städat, jag hade varit nära lipen tillslut och stupat efteråt. Sen har jag så mycket annat i tankarna som ligger på toppen av det här.
Nu bestämde jag mig att det mår jag så himla dåligt av, tanken på det fick det att knyta sig i bröstet, på riktigt.
Jag var nära ångest bara av att se sekunderna ticka framåt, så jag var bara tvungen att avblåsa. Förmodligen satte jag ännu mer stress på dom, jag hoppas dom har fler på lager ;).
Och det kommer fler tillfällen, jag vill ju inte synas med ngt som jag känner är i process. Och tyvärr är det ofta NÅNTING hemma hos oss som är det, och projekt på gång, redan mitt i.
Jag VILL fokusera på skolan, hinna varenda uppgift, och dom är massor, jag älskar verkligen det jag gör nu och vill prioritera det och min familj.
....Så tänkte jag...och jag är ganska stolt över det. ;)

1 kommentar:

Tezz sa...

Jamen så stolt du ska vara också!! ;)
Been there, done that - men fasen, så svårt det är att bryta mönstret i alla fall....
Det där lilla ordet -Nej, är rätt bra ibland.
...och att sätta sig själv i första hand ;)
Kramisar