tisdag 10 januari 2012

Du å jag

....kommer efter 17 stadiga år av gränslös kärlek skiljas åt för ett tag. Du ska få slippa lida mer, mitt hjärtas trognaste vän. Jag har svårt att släppa dig, men inte svårt att förstå. Du har alltid varit frisk, klok som en tok, ätit din mat med tassarna ;). Jagat bort karlar som inte haft vett att förstå att du är nummer 1, du fanns innan ngn annan i min familj. Jag var 17 år, kände mig kattlös i stora Stockholm. Jag ringde på en annons, katterna var skogisblandisar och skulle kosta 150 kr. När jag kom var alla korthåriga och jag hade väntat mig lurviga...jag sa det lite frågande och ägaren sa att -vänta, jag har en kille kvar i en annan kull, han är perser/skogskatt. Sen kom hon med dig, du var så liten att du satt i hennes handflata. 700 skulle du dock kosta, så alla mina pengar den månaden gick, men du tog ju mitt hjärta ;) du kröp in min jacka och vi tog t-banan hem.
Så blev finkissen från storstan och jag ett, du var en social festprisse som låg mitt på bordet då 40 pers partade runt dig, du rullade där förnöjt om du inte som alltid annars hängde runt min hals. Jag har kunnat värma mig med dig runt nacken timmar i sträck, där hängde du oavsett vad jag pysslade med :). Du har accepterat 3 barn i vår utökade familj, legat i deras säng hela deras liv, tröstat och myst. Du har fått hundar på halsen, stora som små, en å två å...tre ;) Katter har flyttat in, somliga besvärliga, somliga rätt okey. Det jag kan sörja är att jag inte sovit med dig på många, många år, men det tar du bra, du gav den här mannen ok, han skulle ju bestå ;), och han kan ju inte rå för att din päls är den ulligaste fjunigaste, killigaste och farligaste för en allergikers näsa. Du är min Diesel.... Min fantastiska Diesel, jag trycker mitt öra mot dig och lyssnar när du spinner, jag suger åt mig det sista jag kan för om 40 timmar andas du inte mer och din själ flyger med lätthet upp till himlen....

9 kommentarer:

Anonym sa...

Finaste...

Fru Jansson sa...

...sa Fru Jansson.

Fru Jansson sa...

Mitt hjärta blöder... All kärlek till er!

Ulrika sa...

Oj vad jag blev rörd Lisa! Vilken fin kärleksförklaring...Kram

Lizz sa...

Tack å kram <3

Anonym sa...

Så fint skrivet om ditt liv med en älskad kissemisse, du har skrivit precis det jag kände för 9 år sen, då det var dags att ta avsked av min älskade kattkille som jag hade haft från det han var 12 veckor till 18,5 år.... det är kännbart, för bättre vän kan man inte ha.
Tack Lizz för en underbar blogg.
Kram till er.

Anonym sa...

Jobbight att läsa, fint skrivet. Tog bort min hund nyss så jag vet hur det känns.

Vill oxå påpeka att bloggen är välläst och känner igen mig sååååå mkt!

Mvh//Hea

Iza sa...

Huvva...tur att du är så stark och klok Lisa! Låter som att han haft ett bra liv och att ni haft många fina stunder ihop.
Även om det är få saker som kan trösta så får man försöka tänka på de fina 17 åren ni haft och på att råttorna i katthimmelen säkert är extra tjocka!

Kram!

Lisa sa...

Ush tårarna rinner när jag läser , så vackert skrivet, vet precis hur det känns att ta farväl av sin allra bästaste vän