onsdag 4 januari 2012

Love is a wonderfull thing!


Apropå kärlek...visst är det märkligt... Då och då hamnar jag i ngn diskussion med en vän eller min man... Vi har alla våra olika sätt/språk att visa kärlek, själv visar jag gärna genom att "ta" hand om min man, laga honom extra god mat, hyra den film jag vet han gillar, köpa hans favvogodis, överraska med ngt extra, present el ordna barnvakt och bio, en hyllning på bloggen el FB...osv Jag är dock ganska dålig på att komma ihåg att kramas å pussas i vardagen, jag vill ju men stressar runt och glömmer bort ngt så viktigt. Jag överöser dock mina barn och djur med kramar å pussar.... Jag jobbar på det ;)
Men som sagt, jag tror vi har olika "språk" (läste även en bok om detta) en "säger" hur mkt dom älskar ngn, överöser med verbal kärlek (som är äkta)men som kan uppfattas som oviktig och bara ord, en annan är jättefysisk, en "roddar" runt sin kära, fixar och donar, renoverar, städar för att visa sin kärlek, en bekräftar den andra och ropar ut sin kärlek till alla, en annan skickar brev, lappar, mail, sms...listan kan göras lång.
Jag tror bara att problemet som kan bli är att man förstår bara sitt eget språk, att det är så man visar kärlek. Man efterlyser sitt eget sätt hos den andra och har svårt att förstå..eller man längtar förgäves efter att få kärlek på det sätt man själv visar. Ibland är man lika och då borde det ju funka, det kan ju såklart funka ändå, men jag tror att man återkommer till det då och då...-jag vill att han ska...-jag önskar att hon kunde...osv..
OM man skulle se varandras språk och anstränga sig för att lära sig den andras, bara för dens skull så tror jag det skulle kännas bättre för båda...
Förstår ni vad jag menar? Lite "det du vill att andra ska göra för dig".... och så tvärtom :)
Kärlek till er alla!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker på ordspråket: Kärlek är att ge vad den andra vill ha, vilket är samma poäng som du skriver här. Jag är inne på samma spår som du :D Puss fina!

Fru Jansson sa...

Så sant!

Anonym sa...

Gud vad klokt ! Detta gav mig en riktig tankeställare eller "Aha-moment" Så dumt egentligen att man blir så låst i att sitt eget sätt är det rätta och därmed gå miste om alla gånger man faktiskt blir visad kärlek bara för att det inte är så man själv gör.