fredag 16 september 2011

Tänkvärt


Nu tänkte jag ta upp lite tankar...
Jag var på Pecha Kucha för ett tag sen, ett event där typ vem som helst som brinner extra för något kan hålla ett "föredrag" på 6 min med bilder a 20 sek/st. En rolig ide, verkligen, det blir ohyggligt blandat, företag, personligt, mat, design, kläder och då ang hbtq..som jag tänkte komma till.
Jag tycker att frågan är otroligt viktig, att dom ska accepteras som precis vem som helst, att dom ska få visa sin kärlek öppet som alla oss andra. Helt vansinnigt att det finns folk som provoceras!! Av kärlek??
Det är en grupp som utsätts för hemskheter och vi behöver öppna ögonen och säga ifrån, stötta varann. ALLA har lika värde oavsett om man är homo, bi el queer.
Jag har alltid varit nära någon i den "kategorin" och alltid uppfostrat mina barn om att det inte är ngt konstigt för att förbereda dom för en förhoppningsvis bättre framtid då problemen minskats.
Vi har inte tjatat om tjejjernas "kille" dom ska gifta sig med när dom blir stor el killens "tjej" utan lagt upp det isf att man kan bli kär i vem som helst. Båda alternativen.
Nåja, vad jag ville komma till är ändå att jag många gånger stött på endel av dessas förakt mot "normaliteten", "killhat" (av gaytjejjer) som på det här föredraget när man, villa å barn var ett hemskt exempel på ett "trist" liv, "vem vill det lixom?" Det är märkligt, då beter man sig likadant juh! Då är man inte bättre själv.. Det livet lever jag, inte för att jag inte vågar vara annorlunda el för att jag är "tråkig" utan för att det är JAG. Då känner jag mig förlöjligad och attackerad. Ofta så har jag träffat på gaytjejjer, som högt skänar om hur "vedervärdiga killar är", "männen är monster", att klä sig kvinnligt är att "behaga mannen" osv... (men att dom själva klär sig som "monstermannen" är ok? märkligt) Det blir som ett hat tillbaka, ett förakt mot heteronormen.
Nu drar jag ju absolut inte ALLA över en kam, massor är ju underbara :) men de som gapar högst brukar ofta vara de som beter sig illa de med. Eller är jag helt ute och cyklar? I drömvärden är vi alla lyckliga, alla accepterar varandra, flator, straighta, gays å annat.

1 kommentar:

Iza sa...

Jag håller med! Det är konstigt när det slår över och blir en dubbelmoral....Då feminism inte längre att alla skall ha det lika, utan att kvinnor skall vara bättre och ha "mer".
Tyvärr är det nog så att idioti och "vi och dom-syndromen" finns inom alla "kategorier, mellan svarta vita, män och kvinnor, hetro och homosexuella. Det verkar som att många människor oavsett vilken grupp de tillhör måste ha någon verbal hackkyckling på motsatt sida... Men det är tur att man kan välja sina vänner, och jag försöker också att vara så "öppen" som möjligt. Och jag tycker att världen har på tok för många problem för att folk skall behöva reta upp sig på vad deras medmänniskor gör i sovrummet, och med vilka!

Bra skrivet Lisa:)