fredag 29 maj 2015

Odla med typ röda fingrar

Ja, än så länge får man vara nöjd över vår odling, min och Vildas. Jag kan som sagt nada om detta. Melonen verkar ha gett upp, kan vara för bordet jag satte för att inte hundarna skulle kissa där, skymmer solen.. Eller så var det försent :/
Solrosorna har ju tittat upp de flesta, när planterar jag ut dom? Och ska dom ha varsin pinne då? Vi strödde ut lite blommor, blandade som ska locka fjärilar och kolibris, ja tror det är dom som kommit ytterst lite.. Om det inte är ogräs. Vildas rädisor gillar den röda lådan iaf. Vet inte om det är för trångt dock, hehe. Well, känns som att vi gör nåt vettigt iaf.





2 kommentarer:

Mary Sane sa...

De plantorna som är på översta bilden (jag gissar att det är solrosorna?) ser ut som att de skulle behöva planteras om omedelbart! De behöver mer jord och större krukor. Du skulle kunna sätta några plantor i en och samma kruka om det är stora krukor. Sedan när de blir ännu större kan du plantera dem var för sig, antingen i stora krukor eller direkt i marken. De kommer garanterat att behöva stöd, och du kan med fördel plantera ner dem en bit i jorden när du byter krukor - alltså sätt ner plantan djupare i krukan än vad du tror behövs. Då brukar stammen bli kraftigare och går inte av lika lätt. Tänk på att plantera om dem så snart det verkar behövas! Du kan säkert testa plantera ut några plantor direkt i jorden (om du vet var du vill ha dem). När de blir större kommer du antagligen att behöva typ bambupinnar för att stötta dem.

Tips överlag:Jag vet inte om det är bra jord i marken där ni bor men du kan alltid köpa ett par stora påsar bra eko-jord och blanda ner i den befintliga jorden om det är så att du vill sätta ner plantor direkt i marken. För om marken är för näringsfattig kanske växterna inte trivs så bra. Eller testa vattna med växtnäring om det verkar behövas! Jag brukar skriva odlingsdagbok varje år och på så sätt kommer jag ihåg vad som funkar och inte. Jag kör verkligen trial and error och så länge man kommer ihåg vad som gick bra respektive dåligt går det ju framåt! Lycka till. :)

Lizz sa...

ÅÅÅ tack för responsen, ska göra så!! bock å tack fina du <3