lördag 18 juni 2011

Mastodontbra GRILLKVÄLL!









Jag å min love, Yanky å hennes love ;) var igårkväll på grillkurs. Inte vilken som helst utan på Hemmagastronomi. Jag bara ÄÄÄÄÄLSKAR att kursa där, lär mig så otroligt mycket. Kvällens aha var:
  • Inge olja i marinaden
  • svinhög värme och hett galler så fastnar det inte
  • Använd grillen till allt, för, efter å varmrätt, kakor å bröd, allt du använder ugnen till :)
  • Viktigt hur du placerar kolet, mindre el inget i mitten för att minska risk för att bränna pizza, gröns å annat även när köttet har gått igenom första värmechocken.
  • Värmechocka köttet, snabbt, hett, ge det en fin yta, lyft av vila i 3 min el mer, lägg på igen, fortsätt så till du når önskad innertemp. Ger otroligt mycket bättre å saftigare kött!
  • Använd temp ;)
  • Förkoka potatis, morötter, å andra grönsaker, ge bara sista smaken på grillen.
Nåja, visst har jag hört mycket förut men det har inte riktigt gått in ;).
Svinbrackagott blev det iaf!! Jag var med i dessertgruppen, måste nu använda min glassmaskin meeer! Lyx, lyx!!

2 kommentarer:

Yanky sa...

Tack för en toppenmysig kväll :)

sarran sa...

Mmm, det vattnas i munnen! Jag var där och lärde mig laga italienskt...Och glassen, just love it! Letar nu febrilt efter den perfekta glassmaskinen..Tips? :)