söndag 31 juli 2011

Big-for-me-confession


Ja, nu ska det outas. Att det ska vara så himla svårt för mig??
En kommentar på FB från en kompis till mig som också är frisör fick mig att..äh, nu tar jag steget.
Jag ska gå skola igen! och jag börjar nu 22 aug.
WHAT? jo, om vi säger så här:
För att röja allt snick snack som jag vet den här branschen bildar (vi är bäst på det), så ska jag klart och tydligt berätta vad som är i görningen, varför och när.
Jag har öppnat min salong för snart 5 år sen, vi har från dag ett och fortfarande aldrig haft en obokad dag. Fullt från första stund och från ruta ett hört till de hetaste salongerna i omgivningen.
Man kan säga att konceptet var vinnande :).
Jag började dock med 2 trasiga diskar längst ner i min rygg och har gått igenom alla, verkligen alla metoder för att klara av mitt jobb. Tjurig och förnekande.
I våras började jag skrämmande nog inta tankarna som jag länge motat bort. Ska jag byta yrkesbana?
Det som hindrar mig är att jag vet att jag är king på mitt jobb, jag har en stooor kundkrets och att mitt ev bortfall vore slöseri. Och skulle jag verkligen kunna briljera i ngn annan bransch, känna mig lika självsäker och trygg?
Men när min familj får lida av att jag inte mår bra, missförstå inte, jag äääälskar hår, men smärtan tar min kropp i besittning, inte ibland utan varje, varje dag.
DÅ tog jag ett beslut, jag rannsakade mig själv och försökte komma ihåg mina egna kloka ord, välj ett yrke du brinner för, det du älskar mest, gör ditt intresse till ditt arbete!
Och vad kommer näst bäst?
Ja, det har inte undgått ngn i den här stan att jag är barnsligt förtjust i inredning, konst och design med tanke på hur många repotage vi varit med i, måånga olika tidningar de senaste åren..många skulle nog säga att de är less på att se nunan å hennes hus, salong osv ;).
Jag lämnade in en ansökan och la resten i "han bland molnens händer".
Jag kom inte in, visst grusades allt och jag släppte en månad efter semestern och tänkte att sommaren får visa vad jag ska "gö aaav" mitt liv.
Ångesten har krupit på, för tyvärr så har mitt jobb blivit mer och mer förknippat med annat än glädje för mig.
För att inte tala om hur dumt det vore att röra om i en sån god gryta, vad ställer jag till för de andra kollegerna?
Tills för några dagar sen, då ett mail trillade in och jag ändå hade fått en reservplats på utbildningen "Inredning, design och arkitektur". Jag svarade JA och grät av lycka....
Tills poletten trillade ner och jag ser allt jag har framför mig, jag ser förstås mest problemen ;)
Men faktum är att det jag vet hur det blir nu är att: jag kommer jobba som ett svin innan jag börjar skolan 22 aug, för att göra de kunder jag redan bokat in, sen ska jag lämna över till de andra på Killerqueen/the North tattoos. Tills vidare rullar där på som vanligt, om jag sen fortsätter äga och driva el säljer vette fåglarna.
Men det handlar inte om ngn konkurs, då alla vi har häcken fullbokad, det handlar inte om ngn osämja då jag jobbar med min bästaste vän, och min älskade man, ingen skattetvist då jag är ärligaste frisören på denna planet. Och jag vet inte om det blir forever ??
Det handlar bara om att den här Lisa:n måste lägga sin hälsa och sin familj först och pausa. Göra ngt som är roligt och nödvändigt för nu. Jag kommer att jobba hår också såklart, jag har kvar mitt jobb som creative manager på Pusher, där jag får använda mina skills, och ha kvar min fot i branschen. Men jag kommer inte att stå där på salongen som jag brukat.... Det skrämmer mig till döds att tänka på, men det är så det är.
Och till de som tycker att hela deras hårvärld rasar (jag lovar, de finns) så hänvisar jag med all säkerhet till Jannice, jag själv lägger allt mitt hårförtroende till henne ;). Nu kan hon inte hinna med alla, men då finns Amanda som är våran brilljanta elev, låt er inte skrämmas av "elev", hon take my breath away vad det gäller skills för detta!!
Ja, nu var det ute, med mina egna ord, skönt att det finns blogg nu för tiden så att man kan ge sin egen version :).

16 kommentarer:

Cecilia sa...

Tycker att det du gör är otroligt bra och modigt. Och att du tänker på dig själv, din familj och framtiden gör ju beslutet helt självklart. Good for you och du kommer kicka ass på det du ska ta dig ann :) Lycka till Lisa

Lizz sa...

Tack fina du ;) det var snällt.

Fru Jansson sa...

Heja!!! Du är en fantastiskt modig som vågar ändra riktning i livet! Jag är helt övertygad om att det kommer att gå strålande! Bästaste lyckönskningar!

Pössar!

Lizz sa...

å du me juh, jag tänker ofta på dig som min förebild ;) puss!

Anonym sa...

WAOW!! Och ÅÅÅÅÅHHHH avd roligt!! Hur coolt som helst!! GRATTIS FINASTE TJEJEN! Du kommer kinga på det med ;D Puss å kram hela dagen!!

Lizz sa...

puss finaste å tack :)

Helena sa...

Självklart gör du helt rätt, fler än du borde våga ta steget och göra förändring i ens liv. Man har förmodligen bara ett och det är bäst att försöka få ut så mycket man kan. Du är modig, klok och stark. Du grejar allt du tar dig för.

Stora kramar till dig min vackra vän! Helena

Lizz sa...

Tack för det min fina, fina vän å bamsekram till dig ;)

Jannice sa...

Din version har alltid varit den bästa!
Älskar dig finaste Lisa, det kommer bli skit-spännande och jättekul i höst, du förtjänar verkligen det här, du har så otroligt många fina gåvor i dig som Måste få komma till användning på sätt som inte skadar dig, bara lyfter och peppar dig! Du förtjänar allt bra och gott. Pussar och kramar och hoppas på cupcakes-kalas i dirtyD snart ;) KÄRLEK!!

Lizz sa...

asså ja ba lav jo!! Klart vi måst cupkäjka, närsom ;)

Emily sa...

Coolt Lisa! Jag kommer att sakna dig på salongen, men är jätteglad att du tar ett steg för dig själv! Lycka till! :-)

Lizz sa...

Tack emily ;)

Helena Johansson sa...

Trist att du slutar med hår men absolut förståerligt! Jannice kommer att styra upp salongen, hon rockar fett!

Önskar dig all lycka i din nya karriär och är övertygad om att du kommer att lyckas med bravur, ser fram emot dina inredningstips!

Mvh//Hea

Lizz sa...

Tack, tack ;) ja, Jannice är awesome!

MrsTroll sa...

You can do it!
Självklart ska du sätta dig själv först och tänka framåt. En kropp pallar inte av allt och de är strongt att du jobbat tack vare din kärlek till yrket. Men du lär briljera även på okända marker. Din attityd lär se till det.

Men jag kommer sakna dig som frisör :-P såg så framemot att få boka en tid vid nästa tillfälle som jag åker hem.

All lycka till skolgången! Du har en spännande höst framför dig.

/ia

Lizz sa...

Tack för dina fina stärkande ord ;)