torsdag 3 november 2011

Egna val, en rättighet för alla?

Det äär liiite svårt det här med att ge barnen rätten till att själva välja.
Jag åt lunch igår med en vän, hon berättade att hon hört på Stadium, en mamma och hennes flickor.
De hade hållit fram turkosa ryggsäckar som dom valt. Men mamman sa -Nej, lägg undan dom där, vi ska ta de här rosa som passar bättre till de rosa overaller jag ska köpa till er... ???
Jag brottas såklart ofta med barnens val, men anser att dom har en integritet som är viktig att respektera. Dom har en egen smak och även om dom (ibland) är små individer så tänk dig själv att måsta ta på dig den där blommiga blusen från kappahl (min totala motsats som ex) och de beiga chinosen, för du bara måste!!
Nej, huvudsaken är att dom inte fryser, visar typ trosorna (strumbyxor kräver ngt över rumpan!) och som igår när Lova tog på sig en blöt collegetröja jag hängt för 1 timma sen bara för att hon "måste" ha just den (där gick oxå en gräns ;).
Nu ska vi låta de stora barnen byta rum med varann och då även få måla om och tapetsera efter egna val.... SVÅRT! men nyttigt för mig, för såklart vill dom ju ha tvärtom vad mamma vill. Båda vill ha vitt el ljusa färger (SUCK) he, he... men det är en nyttig utmaning för mig, ska jag jobba med detta ngn gång behöver jag kunna sätta mig in i ngn annans smak och lägga min egen åt sidan och göra det bästa av det.

Inga kommentarer: