måndag 18 augusti 2014

Update

Yes! nu är vi här 2 hela veckor har snart gått och jag har inte haft ro eller många stunder över till att blogga. Allt är galet crazy, overkligt, svårt att förstå, omtumlande och underbart.
Vi kom med hyrbil, alla katter och en hund fram till vårt hus, nyckeln låg i ett litet kassaskåp som vi öppnade med kod. Klockan var ca 14 och här var vi nu alla, i ett skithäftigt men heltomt hus i Californien. Inte en pinal förutom det vi fick plats med i resväskorna. Än så länge hade inte Iggy kommit, han skulle vi hämta ut dagen efter då han flög eget plan ;)
Prio nu då? ALLT typ, men vi måste ranka. Madrasser att sova på, köpte först uppblåsbara bra, dom är ändå nödvändiga då vi får gäster. Lakan, handdukar, och tallrikar, glas å bestick. Frysmatsportioner, kattlådor och djurmat. Första nätterna sov vi alla i vardagsrummet. Iggy kom och att ha alla här var enormt skönt. Att se katter och hundar kika ut igenom fönstret här var första wow-känslan, helknepigt att se. Vad har vi gjort? va gör dessa lurviga katter här? hihihi
Vi for ganska fort till IKEA, knasigt, ja veeet, men att köpa madrasser och soffa var lättast därifrån. Ngt här som vi känner till. Men vi vill INTE ha ett svenskt IKEA hem!
Ja kan säga att mycket mer än jag trodde är annorlunda här, som de enklaste saker som dammsugare, ser ju inte på långa vägar ut som hemma. Städgrejjer överhuvudtaget, dom har mycket fiffiga och konstiga grejer.
Att handla maten är kul, men svårt för mig som äter LCHF att hitta produkter med fett i, grädde har jag som högst hittat i 20%, och crème fraîche 8%, yoghurt 2%, gaaaah. Smör då?? näää, inget smör med mer än 20%, va i hela friden har dom gjort med det naturliga fettet?
Nåja, sen är det så att här är det fortfarande så att man är livrädd för fett, står "no fat" på allt men socker är det i allt.
Well, jag har hittat ngr små gobitar som är bättre än hemma, bröd utan mjöl och ekologisk stor affär.

Varje dag ligger tempen på minst 28, ngn dag har det varit upp till 39. Poolen kommer till sin rätt, vi badar varenda dag. Poolhuset har satts igång för att inredas i ett rum till Lova och en studio/gästrum.
Vi har en "Poolguy"och "Gardener", flexigt värre.
Vi har köpt en bil, också en wow-känsla, (vi boooor hääär, halleluja!)  hittade en stor familjebil vi alla ryms i, är bra att ha en sån nu då man handlar så mycket men mest för att vi tänker köra runt på helgerna sen och utforska de fantastiska platserna här.
Jag har varit på skolan, funkar så här att man registreras i turordning och har man tur finns det plats i de klasser man vill och behöver gå, för det är ju inte alls ngn garanti verkar det som. Jag sökte keramikprogrammet, men alla dess klasser finns först inte den här "semestern" (=termin), och endel var redan fulla. Har jag tur så fylls en halv dag i veckan av just keramik (morrrr) resten jag kunde få plats i var teckning, engelska, ngn research/orientation klass man var "tvungen" att ta och 3dim. Engelska är ju toppen, känner att jag vill lära mig massor innan starten på Art center och resten är ju inte helt fel. jag får se dessa månader fram till jul som en tid att komma in i livet här, att ta ett djupt andetag och känna mig redo för den "riktiga" skolan. Alla som jag sagt vilken skola jag ska gå visslar till och säger wow! en av de absolut bästa skolorna, grattis! DET känns sjukt spännande!! ska jag bli nåt? få riktiga skills? Wohooo! Nu ska jag inte göra milslånga inlägg utan försöka uppdatera oftare, har fixat amerikatelefon och appar så det ska både gå smidigt att instagramma å blogga. Puss påer!





1 kommentar:

Mary Sane sa...

Men hallå vilka snygga oranga barstolar! Undrar lite hur det gick att flyga över alla djuren? Vi har funderingar på att flytta till England i framtiden och jag får nästan magsår av att tänka på att skicka katterna i ett flyg. Verkade era djur klara av resan bra? Fick de tillgång till mat/vatten under resan?