måndag 18 juni 2012

Payback time?

Känsligt ämne jag ger mig in på, men jag har en åsikt och fundering...
Shoot!
Med anledning av det som nu har hänt i varghägnet på kålmården och tidigare "angrepp" av varg och björn tänker jag bara...ska vi aldrig lära oss?
Otroligt sorgligt för anhöriga, inget annat sagt om det.
Jag ser bara att vi får skylla oss själva mänskligheten, vi vet så mycket om vilda djur och hur dom fungerar, ändå tränger vi dom, stänger in dom, skrämmer dom och sätter dom i onaturliga miljöer och situationer. Vi gör inte bara det, vi går in i deras värld, deras liv, jagar, bygger, skövlar, förstör. Vi driver dom in på "våran" egen mark och bedriver sen "skyddsjakt"...vem skyddar dom när vi tränger oss på? och vem tror ni orsakar inaveln?
Jag har ingen bra slutfnurra på det här inlägget men ska vi inte lära oss nu, att låta dom vilda vara vilda? Att tänka på att det finns ingen rewind knapp man kan trycka på när en art är utrotad? Varje väsen på våran jord har en mening, försvinner det ena förvärras det andra.
Gud skapade en balans och det är vi själva som orsakar tragedier...vi människor enbart.

2 kommentarer:

Mary Sane sa...

Amen to that.

Anonym sa...

Bra skrivet babe!! Håller med!