tisdag 20 mars 2012

makin´ smargascake ;)


Smörgåstårta deluxe!
Behövs: Stora bottnar thekakor, och idag drygade jag även ut med två lager landgång vartannat lager ;).
Vispa ett lass grädde så att det räcker en skvätt i varje lagerfyllning och även runt hela när den är klar.
Idag skulle den även vara helt utan kött för Lova skull så då fick jag tänka till lite;)
Fyllningarna kan låta märkliga men de är tipp topp goda!!
Fyllning 1: Räksallad, majonäs, vispad grädde och ganska mycket citronpeppar
Fyllning 2: Ostskivor (jag köper färdiga då det är smidigt för detta moment och även till dekoren sen) skär dom i tärningar, blanda med grädde och majjo.
Fyllning 3: Gravad lax i små tärningar, pepparotsfärskost, hackad purjolök, grädde
Fyllning 4: Gräslöksfärskost, gräslök, dill, stenbitsrom, grädde och lite majjo.

Till sist så här kvällen innan (viktigt att allt detta görs dagen innan för saftigheten) så tar jag resten av grädden, vispar ner rejält med kalles kaviar,(låter helskumt, men för att ge sälta) lite majjo här oxå för rundheten ;).
Bre ut över hela, sen la jag ost runt kanterna ikväll, bara för att hålla ihop allt lite extra stadigt.
Imorgon ska jag garnera med gula å röda körsbärstomater, lax, räkor, ägg, ost, dill och det absolut viktigaste: Jordnötter!!

Detta recept är idag mitt eget, jag brukar oftast göra en med skinka och annat. Grunden till receptet är från min mammas, sen har jag lagt till nötterna då jag åt det hemma hos kusinerna när jag var typ 10, och fyllningarna mixtrar jag fram. Ju kladdigare desto bättre, INTE rinnigt, men mycket fyllning, det blir godast ;)
Det brukar vara vansinnigt uppskattat så jag får göra riktigt stora tårtor :)

1 kommentar:

Fru Jansson sa...

Mon Dieu!!! Smaklig spis!