måndag 2 juli 2012

Rå ångest

Jag har aldrig lyckats få bukt på det här med iggy och hundmöten, han är min vackra härliga glada prins men när han ser en okänd hund blir han rabiat. Och 75 kg hund (dessutom rädd/arg) är inge kul....
Idag hände det som inte ska hända, han överraskades av att det gick förbi en man med 2 hundar utanför grannens stuga. Det är 10 m mellan den stugan och vår grind och Dennis skulle gå över med iggy från grannen och ge honom mat i vår stuga. Man kan alltid gå med iggy lös, han kommer direkt på inkallning... Om det nu inte kommer en hund. Och det såg inte dom. Så snafs iggy tog hunden i munnen. Inget hände med den som tur var men ägaren (mannen) blev skräckslagen och jättearg, vilket jag förstår. Tomas bad 2000 ggr om ursäkt och tog all, all skuld på sig. 10 min senare kommer mannen och hans tant och knackar på. Hon gapar om att hela gäddvik är livrädda och att hon nu ska polisanmäla honom/oss.. Så att vi skulle få "koppel och munkorgstvång" Jag bryter ihop efter det... Tyst inuti.
Imorgon ska jag söka någon som kan hjälpa mig, kosta vad det kosta vill. Jag känner mig värdelös som matte och tar på mig allt. Idag ifrågasätter jag mig själv som hundägare. Va i hela friden ska jag med hund till som inte lyckas? Öser på med "för mycket" kramar och kärlek men har tydligen ingen koll på ngt annat???? F-K! (är det starkaste ord jag använder) jag vill bort från mitt egna paradis... Inge kul mer...:'(

6 kommentarer:

jullan sa...

åh så tråkigt! :( det är så trist att storhundarna ska få all skit, trost att "småskitarna" lever om mer ibland.. men tyvärr är det ju så i det här fallet att iggy faktiskt hade kunnat skada lillen, OM han hade velat det. hade situationen varit tvärtom så hade det inte alls blivit samma skador, så jag kan förstå era grannar på ett sätt. men det är så himla trist att fina fina iggy ska drabbas av det här :( hoppas du hittar ett sätt att få bot på det. kramar i massor fina fina lisa! <3

Anonym sa...

Jag känner mig väldigt kluven när jag läser din text. En hund, vare sig den väger 75kg eller om den väger 5 så MÅSTE man ha pli på den. Hunden är ett rovdjur och måste göra det den kan för att skydda sig. Det är hundens ägare som bär ansvaret. Men det kunde varit vem som helst. Prata med grannen, berätta din situation. Gå på kurser med hunden. Då kommer du känna dig tryggare med din hund. Tänk om det är ett barn nästa gång?

Jag tror på ditt ord när du säger att Igge är en bra hund. Men en hund ska inte vara lös. vad som helst kan hända.

men prata med din granne då kommer det kännas bättre tror jag

Lizz sa...

Min IGGY ÄR inte lös då jag vet detta problem såklart! ;) Han är inhägnad på gården. Han flyger inte på barn, eller andra människor, dom älskar han, han har aldrig någonsin morrat eller visar sig arg el rädd mot en människa. Jag säger ju att det är mitt ansvar BARA, tror nog det framgår ;). Jag har gått kurser med honom, och ska såklart gå fler. Jag har kontaktat flera stycken instruktörer idag om akuthjälp. Jag har haft Åke Nalisvaara som hjälp tidigare. Jag skulle inte outa det i ett blogginlägg om jag inte tog på mig själv skulden...Det var ingen granne, utan en i byn och hon gick inte att prata med, vi sa vår situation. Och en hund ska få vara lös, DÅ man har pli på den. Hennes två var lösa...hon hade inte pli..., men det spelar nog ingen roll i detta då det var min som var "monstret". Jag vet att vi är i en ond cirkel då jag är spänd och rädd för att möta ngn, han känner det och "tar tag i det själv"... Men tack för din omtanke iaf ;).. Och tack Julia, kram!

Lizz sa...

På onsdag kommer Pernilla från PS hundnytta, YES! :D

lina sa...

Mycket hjälper med skvallerträning, kört klicker och mycket beröm just sekunden vi möter hundar och då har jag en amstaff som inte funkar vid möten pga osäkerhet. Nu funkar det. Men eftersom du kommer kontakta nån så kan denna instruktör se situationen och belysa vars du ska agera och vars du ska slappna av. Men mycket hängde på mig och jag kände mig skikass. Tror definitivt du får ordning på allt. Glöm inte bort GD`s ursprung att den inte ska acceptera allt utan från början skulle fånga tjuvar så den är inte nån "sällskaps"hund i grunden och därav blir det mer problem om den är osäker. Med vilja kommer man långt. Väntar på att få se era framgångar.

Anonym sa...

Grandisar är ju som sagt inte byggda till att vara en sällskapshund från början. Iggy kanske har problem med minde hundar?
Men det finns vissa kurser där man kan träna bort det.
Det finns ett "campus" i Hällefors där man kan gå kurser som är väldigt lärande och nyttiga för både ägare och hund. Men det kanske är lite jobbigt att åka till hällefors?
Annars så kan man ringa dit och höra om det finns några små saker som man kan träna hemma.
Klicker är ett väldigt starkt tips också.