torsdag 5 januari 2017

Emerald cave

Första dagarna kom vi till en ö som heter Koh mook, vi flög från Bangkok till Krabi och därifrån minibuss till hamnen och en longtailbåt en timme ut till ön. En skön soft ö, vi älskade den allihopa. Maten var bäst på de små restauranger som låg efter vägen, som tog endast 10 min över till andra sidan ön (så liten var den). Ja, maten är helt otrolig här, det jag oftast beställer är en kokosshake och papayasallad som är full av vitlök, fisksås, lime och chili. Säger man no spicy blir det "bara" en chili.
Alla andra kunde koppla upp sig på wi-fi i receptionen och strandbaren utom jag, kändes som det vilade en förbannelse i all välmening kanske. Jag blev iallafall otroligt avstressad här. Vi åkte en dag ut med båt 10 min till en jättestor klippa som stod rakt upp ur vattnet. Där fanns en grottöppning som man på rad simmade in i 80 m. Jag har skräck för svarta vatten och rädslan för djur under mig men jag vill verkligen utmana mig. Jag och Dennis hade samma kamp mot tankarna. Men vi gjorde det, om än vi hade en rätt rolig simstil, knäna vid hakan och flaxande armar ner längs sidorna. Det var en magisk plats vi mötte där inne. En grön ljusöppning lyste där framme, en strand låg därinne, gömd mitt i klippan med väggar högt upp mot skyn täckta av tropiska blanka gröna växter och lianer. Jag är så glad vi vågade. Jag hade ingen vattentät ficka så visar här men bilder från nätet.

Inga kommentarer: